• - 2016-02-27 - 487 svar

Support

Hjälp att använda tyda.se

• Flia - 2008-04-24

När jag klickar på ett ord och får upp sidan så kommer jag inte vidare till forum, ändring av ord och så vidare. Jag måste gå in via hemsidan för att komma vidare.

• Lisabella - 2008-04-29

Är det verkligen så illa att det inte går att utröna om en term på tyda.se är brittisk eller amerikansk engelska? Jämför mobile phone/cell phone eller flat/apartment.

• af - 2008-05-02

I nästa version av Firefox (version 3) så finns Tyda redan med "i paketet". Dvs du kan välja Tyda som sökmotor och söka uppslagsord precis som vilken Google som helst. :) /Tommy, tyda.se

• En Liten Trevlig Sak - 2008-05-08

När jag, till exempel, söker på ordet Nice så kommer det upp fler förslag till översättningar än vad som egentligen är nödvändigt. I en vanlig ordbok är översättningen utav nice, bra och kortfattat, "Snäll" eller "Fin". Bara för att ett ord i ett visst sammanhang kan betyda en synonym till "Snäll" eller "Fin" behöver inte den skrivas upp. Alla förstår nog att oder Nice kan användas i de flesta komplimangsyften och för att visa att man tycker om något? Ett annat exempel är ordet "Beautiful". Här på Tyda står det som översättning Vacker, Underbar, Fantastisk. Varför inte bara det ord som alla ordlistor innehåller, Vacker, och inte alla synonymer? Det skulle bara kunna stå: Beautiful: Vacker Underbar och Fantastisk har redan sina respektive "officiella" översättningar: Wonderful: Underbar Fantastic: Fantastisk Det räcker med ett ord (I de flesta fall). Vimla inte med tänkbara synonymer.

• LarsaH - 2008-05-21

Hej, jag saknar hantering av egna ordlistor. Jag har ett önskemål om att man i framtiden utökar funktionaliteten i "tyda.se" beträffande hantering av egna ordlistor. Som förslag ska man kunna skriv ut eller ta bort ord från sina ordlista samt markera ord som "lärda". Ytterligare ett förslag är att man skulle kunna ha olika listor. Exempelvis skulle man kunna ha en standardlista där alla ny ord läggs upp och sen skulle man kunna skapa andra listor som man sedan flyttar över orden till. -- Mvh, Larsa H.

• LarsaH - 2008-07-03

Här är ett förslag på ytterligare sätt att skapa mervärde för ”tyda.se”. För att komplettera och utöka funktionaliteten i tyda.se skulle man kunna erbjuda ett öppet gränssnitt mot t.ex. den egna ordlistan (eller varför inte till hela orddatabasen!). Det skulle då möjliggöra utveckling av helt nya typer av funktioner som tex nya plugin-moduler till webbläsarna eller andra fristående program. Reklamintäkter kan fortfarande hanteras genom ”insticks” i datafödet . Gränssnittet skulle snabbt och enkelt kunna utvecklas med hjälp av "web-services" (SOAP). [För icke-teknikern: SOAP är en standardteknik som möjliggör utbyte av information mellan en websajt och exempelvis en webbläsare. Det är en standard som fungerar på samma sätt oavsett vilket operativsystem, teknisk plattform eller program som använder tjänsten. För vidare detaljer se även http://en.wikipedia.org/wiki/SOAP] -- Mvh, Larsa H.

• fizfix - 2008-05-21

Hej. Har gått några månader nu och buggen är fortfarande inte fixad. Den som gör att man inte kan söka manuellt ifrån det fönster som dyker upp när man Alt/klickar på ett ord i webbläsaren. Eller när man Alt/klickar på ett ord som inte finns, då presenteras man automatiskt med några alternativ som man kan välja i stället, väljer man ett av dem så händer inte ett smack. Detta är för dåligt. /fizfix

• moski1 - 2008-07-03

När kommer verktyget Tyda Direkt till Firefox 3.0,? har sista betan innan releasen .

• Daemonmonkey - 2008-05-24

När ni ändå håller på, fixa gärna en widget eller plugin till Opera.

• jarochobosse - 2008-06-25

Hej! Är jag dum i huvet? Eller fattas det nåt här? Jag vill byta mitt password, men hittar inte nån väg..! :(